Nieuwe pupillenvoetbal

Het amateurvoetbal is vanaf dit seizoen 2017/2018 gestart met de invoering van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Na een uitvoerig onderzoeks- en aanlooptraject spelen de JO8 en JO9-pupillen  6-tegen-6-wedstrijden op een bijna kwart veld.

Door op kleinere velden en in kleinere teams te spelen komen zij vaker aan de bal en gaan ze meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Het spelen op een kleiner veld sluit bovendien beter aan op de belevingswereld van deze kinderen. Dit alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: het vergroten van het spelplezier en de ontwikkeling van deze pupillen.

Vervolgstappen nieuwe wedstrijdvormen

Vanaf seizoen 2018/’19 worden de nieuwe wedstrijdvormen verder ingevoerd in het amateurvoetbal. De JO10 pupillen gaan vanaf dat seizoen ook 6 tegen 6 wedstrijden spelen op een bijna kwart veld. De JO11 en JO12 pupillen gaan 8 tegen 8 wedstrijden spelen op een bijna half veld.

Hieronder meer informatie omtrent de spelregels, afmetingen van de velden, maar ook de ouders krijgen een prominente rol binnen de nieuwe vormen.
Infographic spelplezier
Infographic spelregels 4 tegen 4