Richtlijnen voor leiders en trainers

Praktisch richtlijnen voor leiders

-  Zorg dat je de mail adressen van de spelers/leiders hebt. Hiermee kun je helder communiceren en afspraken maken. Een groeps-app is ook erg
   handig, deze behoort alleen voor voetbal gerelateerde zaken. ingezet te worden.

-  Maak een duidelijk rijschema.

-  Check regelmatig de staat van de kleding. Spreek ouders en kinderen aan als de staat niet voldoet. Ga zorgvuldig om met materialen
   die de club ter beschikking stelt.

-  Zorg dat je ruim van te voren aanwezig bent, zowel bij uit als thuis wedstrijden, om eventuele problemen op te lossen.

-  Zet de goals klaar op het veld (JO7, JO8, JO9 & JO11) en als er geen wedstrijden meer zijn, ruim ze na de wedstrijd weer op.

-  Hou toezicht bij de kleedkamer, zowel bij uit-als thuis wedstrijden. Wijs spelers aan die de kleedkamer netjes achter laten.  Check zelf
   bij thuiswedstrijden ook de kleedkamer van de tegenstander.

-  Zie erop toe dat de spelers rekening houden met de weersomstandigheden en passende kleren dragen.

-  Na afloop van de wedstrijd is douchen verplicht vanaf JO11. Controleer dat!

-  Na afloop van de wedstrijden krijgen de JO7, JO8, JO11 en JO13 pupillen ranja. Zorg ook voor de tegenstander. Voor JO19, JO17, en JO15 geldt dit voor de thee.

-  Verzorg voor en na de wedstrijd het invullen en afhandelen van het wedstrijdformulier.  Dit gebeurt middels het mDWF.

-  Communiceer aflastingen zo snel mogelijk met de spelers en ouders.

-  Bij vragen over wedstrijden (ook vriendschappelijk) kun je contact opnemen met het wedstrijd secretariaat, niet voor de afgelastingen.

Digitaal

-  In de kleedkamer is het gebruik van mobiele telefoons niet toegestaan!

-  Maak een groeps-app aan voor functioneel gebruik. Ga niet in discussie over voetbal/gedrag inhoudelijke zaken, maar bespreek die persoonlijk.

-  Zorg dat je de e-mail adressen van de spelers/ouders zo snel mogelijk in je bezit hebt, en vraag de ouders deze regelmatig te bekijken.

-  Maak gebruik van de website om trainingen, tijden aanwezig en vertrek etc kenbaar te maken. Plaats een wedstrijdverslag met evt foto's op de site.

Praktisch richtlijnen voor trainers

-  Tijdig aanwezig zijn voor aanvang wedstijden en trainingen

-  Verantwoordelijk voor trainingsmateriaal (oa ballen, pionnen, hesjes, ballenhok)

-  Bij afwezigheid/ontbreken van een leider, taken van leider overnemen.

-  Controleer het gedrag van het team na de training. Wijs spelers aan die de kleedkamer opruimen na de training.

-  Hou contact met de leiders/JTC over de ontwikkeling van de spelers.

-  Trainers denken mee en begeleiden de selectietrainingen.

-  Wees in al je gedragingen een voorbeeld voor anderen. Rapporteer wangedrag /pesten of andere problemen aan het jeugdbestuur.

-  Leer de spelers dat er regels zijn, dat ze zich aan afspraken moeten houden en dat niemand zich daaraan kan onttrekken.

-  Ontwikkel hun respect voor medespelers, tegenstander en scheidsrechter.

-  Bedenk dat kinderen voor hun plezier spelen en iets willen leren. Blijf op de hoogte van de beginselen van het begeleiden van deze kinderen.

-  Aandacht voor wisselspelers

-  Spelers verdienen een trainer/leider die zij respecteren. Geef positieve kritiek, en wees gul met complimenten. Schreeuw niet tegen spelers, en maak
   spelers nooit belachelijk als ze fouten maken en/of een wedstrijd verliezen.

-  Elke speler heeft recht op voldoende speeltijd. Maak daarvoor afspraken aan het begin van de competitie met je collega leider.

-  De jeugdcoördinator is eerste aanspreekpunt voor trainers/leiders bij vragen cq problemen met ouders ,teamindeling etc.

-  Per seizoen zijn trainers aanwezig bij overlegbijeenkomsten georganiseerd obv de jeugdcoördinatoren betreffende de voortgang van het team en de
   spelers.

-  Ouders kunnen fanatiek reageren, als het hun eigen kinderen aangaat. Spreek hen aan op hun gedrag, indien je dit niet gepast vind, of geef dit door
   aan het jeugdbestuur.

-  Neem deel aan min. 1 toernooi per jaar, dit gebeurt in overleg met de jeugd wedstrijdsecretaris.

-  Demotiveer rookgedrag en alcohol gebruik. Alcohol gebruik onder de 18 jaar is niet toegestaan.

Mocht het Jeugdbestuur een vermoeden hebben of een constatering doen van wangedrag zullen er passende maatregelen genomen worden. Dit kan varieren van gesprekken,  schorsing of algehele uitsluiting.