Aquila recht haar rug en wint van Unitas ’28

Assist: Bram Bouman

28 oktober 2018 14:30

Onbekend

Zondag 28 oktober weer eens een ouderwetse derby. De derby tegen Unitas ’28 is vaak een wedstrijd waar de messen geslepen worden en waarbij het voetbal meestal niet bijzonder goed is, maar wel vol met strijd en passie. Op deze koude zondagmiddag staan van beide teams veel supporters langs de lijn die zichtbaar zin hebben in de clash tussen beide teams.

Een matte warming up wordt voortgezet in de eerste helft. Unitas ’28 is veel scherper en wint meer duels dan Aquila. Het veld bij Aquila is te groot, de linies spelen te ver uit elkaar. Na enkele kansen voor Aquila en ook Unitas is het Aquila dat op voorsprong komt via een schot van net buiten de zestien van Conté. Daarna is het Unitas wat de mouwen opstroopt en een paar gevaarlijke schietkansen krijgt in de zestien, gelukkig voor Aquila staat Jason op de goede plek of worden deze zwak ingeschoten. Daar tegenover staan twee uitgespeelde kansen van Aquila via Mees en Conté, echter worden deze goed gepareerd door de keeper van Unitas. Tien minuten voor rust komt Unitas verdiend langszij door een communicatiefout in de achterhoede kan de snelle spits vrij doorlopen en hij maakt 1 op 1 geen fout en scoort de 1-1. Na nog wat enkele doelpogingen voor beide teams fluit de scheidsrechter voor de rust, waarbij een stand van 3-3 ook mogelijk zou zijn geweest.

In de rust heerst er bij verschillende spelers en begeleiding frustratie over het vertoonde spel. De conclusie kan getrokken worden dat dit de slechtste helft van het seizoen is en dat we de 2e helft wat recht te zetten hebben.

In de 2e helft start Aquila furieus en zet Unitas onder druk, dat er nog maar sporadisch uit komt.  Kansen in deze periode blijven uit. Na 60 minuten komt Bram in het veld en bij zijn 1e actie komt hij vrij voor de keeper van Unitas, echter rolt de bal naast de verkeerde kant van de paal. De druk op Unitas wordt hierna groter en de achterhoede moet steeds vaker aan de handrem trekken, wat (vaak) onbestraft blijft, zelfs eenmaal in de zestien. In de 70e minuut lijkt Conté Aquila op voorsprong te zetten, maar zijn schitterende omhaal wordt net zo schitterend gekeerd door de keeper van Unitas. Een paar minuten later komt Hielke in het veld en laat direct zijn waarde zien, goed doorgaan op de achterlijn zorgt voor een perfecte voorzet op Conté die de bal met zijn borst binnen werkt. Vlak hierna gooit Aquila de wedstrijd in het slot, een solo van Bram wordt keurig hoog breed gelegd op de inkomende Conté die de bal tegendraads binnenkopt. Unitas wil (nog) wel, maar is de 2e helft niet bij machte geweest om het Aquila moeilijk te maken.

Een in de 2e helft hard werkend Aquila heeft als collectief voor deze 3 punten gestreden en verdient hierover dan ook de complimenten, voetballend kan én moet het stukken beter.

Aankomende zondag 4 november om 14:00 staat de thuiswedstrijd tegen Avios op het programma. Wij gaan ervan uit dat trouwe blauw-witte legioen er weer bij is!