Aquila toont veerkracht en wint derby tegen Unitas ’28

Unitas '28 1 (zon)

11 april 2019 20:00

Op donderdagavond staat de derby tegen Unitas ’28 op het programma. Een derby die Aquila moet winnen om de voorsprong intact te houden ten opzichte van de andere ploegen, Unitas daarentegen heeft niets meer te verliezen en kan het lekker frank en vrij voetballen.

Unitas start fel aan de wedstrijd en de doorgaans zo betrouwbare achterhoede van Aquila kraakt en piept op diverse momenten/plaatsen. Na 9 minuten zorgt een ongelukkige handsbal in de zestien ervoor  dat Dirk-Jan van Verseveld mag aanleggen voor een strafschop, hij doet dit feilloos en schiet Unitas op 0-1. Aquila gaat hierna wat beter voetballen en komt na 5 minuten weer op gelijke hoogte. Conté breekt door en geeft de bal voor op Mees, die koelbloedig afrondt. Toch blijft Unitas gevaarlijk, het staat niet helemaal goed en de opbouw is bijna onmogelijk door het harde en hobbelige veld. Na 20 minuten komt Unitas weer op voorsprong, een steekbal over de verdediging komt terecht bij Vince den Bieman die de bal via de binnenkant van de paal binnenschiet. Binnen het half uur is het echter alweer gelijk, de bal blijft hangen uit een hoekschop en Thijn is het meest attent en prikt de bal van dichtbij binnen. Hierna zijn er nog wat kansjes aan beide zijdes, maar gescoord wordt er niet meer.

In de rust heerst er ontevredenheid in de kleedkamer bij Aquila, het veld en de verlichting zijn niet optimaal maar hier hebben beide ploegen last van. Kost wat kost moeten de 3 punten in Dreumel blijven vanavond. En zo komt Aquila getergd uit de kleedkamer, maar is het toch Unitas wat een grote kans krijgt om weer op voorsprong te komen, echter besluit Tim van Kessel het vangnet van Aquila eens te testen. Aquila raakt niet van slag en blijft met verzorgd voetbal proberen de Unitas verdediging te slechten. Conté is het meest dreigend en komt diverse malen langs zijn tegenstander, eenmaal levert hij een voorzet af waar Joris een teenlengte te komt. Ook wordt hij omver gelopen in de zestien, maar helaas ziet scheidsrechter Ozcayan er geen penalty in. Na 75 minuten komt Aquila toch op voorsprong met hulp van Unitas, een afgeslagen hoekschop wordt door Mees nogmaals teruggebracht voor de goal. De keeper van Unitas, Niels van Os lijkt de bal te vangen maar laat hem toch weer uit zijn handen glippen. Wie anders dan Conté profiteert van dit buitenkansje en brengt Aquila op 3-2. Aquila kan direct hierna de wedstrijd beslissen, maar de keeper van Os onderscheidt zich nu in positieve zin. Hij pareert een kopbal van Conté en weet de rebound nog uit de kruising te ranselen. De laatste 10 minuten gaat Unitas alles of niets spelen en krijgt het enkele vrije trappen die voor wat gevaar zorgen, een echte doelpoging volgt hier gelukkig niet uit en zo trekt Aquila de 3-2 over de streep. De sportief verlopen derby ontspoort bijna nog na het fluitsignaal, maar gelukkig zijn de spelers/begeleiding van beide ploegen slim genoeg om het opstootje spoedig te sussen.

Aanstaande zondag speelt Aquila uit tegen SCD’33 uit Deest om 14:00 uur.